Geplaatst op 9 mei 2020

Alle middelbare scholen gaan HIP!

Door: Barbara Smit

De Middelbare Scholen gaan allemaal HIP!

In het voorlopige protocol opgesteld voor de Middelbare Scholen die opengaan op 2 juni, gaan we ons focussen op de kern van de vakken. Ik lees het protocol en denk meteen aan die gevulde eitjessalade van Johma. Die arme burgemeester die op de jaarlijkse borrel steeds een platform probeert te vinden voor een salade van gevulde eitjes, maar nergens gehoor vindt….totdat, nou ja….kijk zelf maar in de schappen bij de plaatselijke supermarkt.

Terug naar het protocol, kleine groepjes, blablabla, kern van de vakken blabla, meer op individu, blablabla…nou we kunnen achterover gaan zitten, want  I’ve got news for you, De School van HIP, werkt al lang zo…..en met zeer veel succes. Zou de Corona Crisis nu eindelijk het logge schoolsysteem op de schop gooien? Nu we ineens moeten en niet anders kunnen? Klassikaal lesgeven is al langer een onderwerp van gesprek en er zijn zeker scholen die meer en minder succesvol vernieuwend onderwijs aanbieden, maar het gros houdt vast aan de manier zoals al 100 jaar les wordt gegeven. Met 30 individuen allemaal tegelijk dezelfde stof behandelen in 50 minuten les. Waarbij Pietje na 10 minuten al begint te gapen, Marie er nog steeds niks van begrijpt, maar het niet durft te zeggen en Klaas met propjes begint te schieten, omdat de tijdspanne van zijn aandacht niet verder reikt dan 10 minuten.

Bij HIP krijgen de leerlingen in 15 minuten de kern van het vak uitgelegd in een samengesteld groepje leerlingen die hetzelfde niveau hebben. Korte duidelijke instructies met een klein groepje van jouw niveau, waarbij je je niet dom hoeft te voelen, of waarbij je juist lekker snel door de stof kunt gaan en daarna aan het werk kan. Alles op maat en gepersonaliseerd voor elke leerling! Klinkt dit ook niet heel logisch? Zeker, het vergt meer van de leerkracht, want steeds een kwartier intensief lesgeven is pittig, maar juist ook weer heel belonend. De leerlingen vragen in kleine groepjes makkelijker hulp aan je, je werkt intensiever met de individuen waardoor je veel sneller ziet waar het knelpunt ligt of juist een talent en de band tussen leerling en leraar versterkt! Veel minder ruis, veel minder waakhond dan juf of meester, veel meer je kennis als leerkracht op de leerlingen over kunnen brengen. Onze leerkrachten tekenen ervoor en geeft ons als school ook de rust van een vast team met bijzonder weinig verloop!

En hadden we al gezegd dat het dus ook makkelijk kunt combineren met een groepje leerlingen die online thuis meedoen? Of desnoods de leerkracht online en de klas in het lokaal met iemand die toezicht houdt? Via het HIP Online Platform kunnen we dezelfde groep kinderen die thuis zitten, ook in de klas lesgeven…niks maar 2 dagen naar school en dus ook maar 2 dagen effectief les krijgen. Lerarentekort? We hebben nog een fantastische lerares die naar Nieuw Zeeland is verhuisd en in quarantaine zit, maar wel via HIP Online gewoon les bij ons geeft. Het kan echt allemaal!! Is het erg jezelf op je borst te kloppen dat wij het wiel al uitgevonden hebben? Wel in Nederland! Maar als dit nou voor alle scholen zo fantastisch zou werken als voor De School van HIP? Dat wij frustratie voelen dat we de hand uitsteken naar andere scholen, maar vernieuwing maar eng wordt gevonden. Soms zouden we boven op de daken willen gaan staan en schreeuwen: “Kom een keer in onze keuken kijken?!!”.

Kunnen wij ook jouw gevulde eitjessalade worden?

Wil je dit bericht delen?
Klik op één van deze kanalen