Lessen
Lessen op de basisschool van HIP
We beginnen de dag om 08:30 uur met de inloop. Even een praatje met de leerkracht en met je klasgenoten. Om 08:45 uur begint de dagopening. Elke dag een leerzaam moment. De dagopening kan een presentatie zijn van de leerkracht, of van een gastdocent of een leerling. Het kan ook een voorwerp zijn dat je samen onderzoekt of een filosofische vraag waar je samen over discussieert.
Instructies en zelfstandig werken
Om 09:10 uur starten de instructielessen. Op een digitale weektaak staat per dag hoe laat je de instructies volgt. De instructies worden gegeven door de leerkrachten en plusleerkrachten. Je zit met een klein groepje op jouw persoonlijke niveau. De instructies duren 20 minuten. Daarna ga je 20 minuten zelfstandig met de leerstof aan de slag. Mocht je vragen hebben, is er voor ieder vak een verlengde instructie. In de verlengde instructie legt de leerkracht of plusleerkracht nog een keer de stof uit en beantwoord al je vragen. Heb je geen vragen en heb je je werk laten checken? Dan kun je zelfstandig verder met je weektaak, je eigen project of met je coachingsopdrachten.
Weektaken, eigen project, coaching
Iedere leerling kan inloggen op een gepersonaliseerde weektaak. Hierin staan taken, verdieping, verbreding en herhaling die je zelf in mag plannen. Iedere leerling heeft een eigen coach, dat is een leerkracht of een plusleerkracht. De coach helpt met het plannen van de taken en bespreekt de voortgang met de leerling. Iedere leerling werkt ook aan een eigen project. Wat vind jij leuk om te leren? Chinees, Italiaans, Spaans? Dat kan! Of wil je een voetbaltoernooi organiseren? Bedrijfseconomie verkennen? Dat gaan we samen vormgeven met je coach. Niet vrijblijvend, er worden voorwaarden en toetsmoment met je afgesproken. En natuurlijk is er wekelijks hulp van je coach. Je coach helpt je ook met je persoonlijke doelen. Ieder mens leert van en voor zichzelf. Met de methode ‘ superkrachten voor je brein’ werk je met experimenten en daag je jezelf uit! Je coach helpt je hierbij.
Ateliers, groepslessen en workshops
Elke woensdag doe je mee aan twee ateliers. Je volgt Yogalessen, kunstlessen, tekenlessen, technisch lego lessen, dramalessen en muzieklessen. De ateliers worden vormgegeven binnen het thema waaraan we werken. Gymmen doen we ook op woensdag.
Op vrijdag wordt je ingedeeld bij een een workshop voor rekenen, taal of spelling. In deze workshops leer je de stof en vaardigheden op een andere manier. Iedere vrijdag volg je een workshop digitale vaardigheden. Hierin ga je aan de slag met een uitdagende digi-doener op je eigen niveau.
Na de lunchpauze is het tijd voor de groepslessen. Je gaat schrijven, topo oefenen, begrijpend lezen of je volgt een les sociale vaardigheden.
Thematisch onderwijs
De middagen zijn na de groepslessen voor thematisch onderwijs. Iedere 6 weken is er een nieuw thema waarbinnen we de leerstof op andere manieren aanbieden en leren over geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, toekomstkunde en burgerschap. Kooklessen horen soms ook bij het thema. Dat doen we in onze eigen kookstudio. Voorbeelden van thema’s zijn:
- Extreme uitvindingen
- Kekke kunst
- HIP festival
- Kleding en mode
- De middeleeuwen
- Afrika en Azie
- Ik hou van Holland
- Over geloof
- Milieu en kringloop
Binnen de thema’s worden de dagopeningen, de ateliers en de workshops vormgegeven.
Portfolio
Iedere leerling heeft een eigen portfolio. Hierin staat je leervoorkeur. Als je bij ons op school komt doe je de Peperklip. Dat is een tool waarmee je kunt zien wat jouw leervoorkeur is. Wij houden zoveel mogelijk rekening met jouw leervoorkeur bij de instructies en de verwerking van de leerstof.
In het portfolio zitten de hoofdstukken die bij je persoonlijke leerdoelen horen. De planning en afspraken voor je eigen projecten zitten in deze map. Extra werkbladen herhaling, verdieping en verbreding zitten in deze map en je eigen evaluaties en assessments worden hierin bewaard. Een mooi document waarin je kunt zien wat en hoe je leert!